נוהלי ביה”ס תש”פ – זכויות וחובות התלמיד
מסמך זה מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך פונה לשני המינים, וכן כל האמור בלשון יחיד, מתייחס גם לרבים.
אנו מאמינים כי לתלמיד זכויות וחובות כאחד. שמירה על הנהלים תאפשר מימוש זכויות התלמידים והמורים לכבוד הדדי.
1.כללי
א. צוות ביה”ס עומד לרשות התלמידים והוריהם על מנת לסייע בכל נושא רלוונטי.
ב. יש להתנהג בכבוד בשטח ביה”ס, בפעילות בי”ס, במפעל, בחדר האוכל, בהסעות.
ג. יש להימנע מכל צורת אלימות בשטח ביה”ס ומחוצה לו.
ד. יש לשמור כל העת על ערנות. במקרה של חפץ חשוד, נא להודיע למזכירות ביה”ס.
ה. חובה להגיע לביה”ס עם תג זיהוי!
ו. הכנסת טלפון נייד לשטח תע”א מותרת רק עם אפליקציה/מדבקות. טלפון שייתפס ללא אפליקציה/מדבקות –
יוחרם, ויוחזר במעמד ההורים בלבד!
ז. בזמן ההפסקה אין להסתובב במסדרון הסדנאות.
ח. מטעמי ביטחון חל איסור מוחלט להסתובב בשטח התעשייה האווירית, במבנים ובשטח המפעלים ללא אישור
גורם מוסמך!
ט. חל איסור מוחלט לקחת טרמפים!
תלבושת
- על התלמיד להגיע לאורך כל השנה בתלבושת בי”ס בלבד המחייבת סמל בי”ס. זהו תנאי כניסה לכיתה ולכל פעילות במסגרת ביה”ס.
- תלמיד שיימצא במהלך יום הלימודים ללא תלבושת בי”ס, תירשם לו הערה על תלבושת, והוא לא ייכנס לכיתה ללמוד/להיבחן, אלא יישב במזכירות ביה”ס עד שיחליף לתלבושת בי”ס.
- בשיעורי חנ”ג התלמיד יתאמן בתלבושת ספורט (חולצת בי”ס ונעלי ספורט). מומלץ להביא חולצת בי”ס להחלפה לאחר שיעור חנ”ג.
- יש להופיע במכנסיים באורך מלא או עד הברך וללא קרעים/שפשופים.
- יש להגיע בתספורת הולמת ללא צבעי שיער.
- אין להגיע בנעליים פתוחות לביה”ס (כפכפים לסוגיהם) או בנעלי עקב – מטעמי בטיחות, עפ”י הוראות משרד החינוך.
- אין להגיע בחולצות גופיה/חולצות קרועות/חולצות חושפות בטן או כתפיים.
- בטקסים חגיגיים על התלמיד להופיע בחולצת בי”ס לבנה בלבד, ללא הודעה מראש.
- בעונת החורף נאפשר עליונית עם רוכסן ללא הדפסים מעל חולצת בי”ס או עליונית סגורה, ועליה מודפס סמל בי”ס.
- בגדי עבודה – באחריות התלמיד להגיע עם סרבל ונעלי עבודה תקניות.
עישון
חל איסור על עישון בשטח ביה”ס. אנו ממליצים לא לעשן כלל. במקרה שתלמיד נתפס מעשן, התלמיד יושעה, עפ”י חוזר מנכ”ל.
טלפונים ניידים
- בזמן השיעור/פעילות בי”ס יוחזק הטלפון הנייד כבוי בתיק. השימוש בטלפון נייד במהלך השיעור/פעילות בי”ס אסורה בהחלט!
- במידה שהתלמיד השתמש במכשיר נייד בניגוד להוראות, יינקטו האמצעים הבאים:
א. שיחת בירור עם התלמיד.
ב. רישום אירוע משמעתי והערת מעקב.
ג. יידוע/ הזמנת ההורים.
ד. במקרה של שימוש חוזר בטלפון נייד בזמן שיעור, ייענש התלמיד בהתאם להחלטות בית הספר בנוגע להפרות משמעת (חוזר מנכ”ל ע’ 1(א) ).
רכוש פרטי
מומלץ לא להביא רכוש בעל ערך לביה”ס. ביה”ס אינו אחראי במקרה של אובדן או גניבה.
טיולים שנתיים
הטיול השנתי הוא חובה. חובה כי הוא חלק מן התכנית החינוכית.
תלמיד רשאי לצאת לטיול בעמידה בתנאים הבאים:
א. הבאת אישור מההורים.
ג. ללא בעיות התנהגות חריגות בביה”ס.
ד. נוכחות מעל 80% מהשיעורים בביה”ס.
ה. תקנות אלו מחייבות גם באשר ליציאת תלמיד למשלחת לחו”ל.
חנ”ג
- תלמיד, שיש לו “פטור רפואי” במקצוע חנ”ג:
- חייב למסור אישור מתאים למחנך/ת הכיתה ולמורה לחנ”ג לא יאוחר משבועיים מרגע הודעתו על כך.
- חייב להיות נוכח בשיעורי חנ”ג.
- יידרש להביא אישור רפואי המאפשר את השתתפותו בפעילויות בי”ס.
ניקיון רכוש ביה”ס ושמירתו
סביבה נקייה ומטופחת מאפשרת למידה מיטבית. לכן יש לשמור על ניקיונו של ביה”ס ולסייע בטיפוחו.
א. יש להשליך פסולת רק לפחי אשפה בכל שטח ביה”ס.
ב. יש לשמור על רכוש ביה”ס. אין לכתוב על השולחנות, על הקירות או על הדלתות. כל נזק שנעשה
בזדון, יחייב תשלום מהתלמיד. תלמיד שיחבל ברכוש ביה”ס, ייענש בחומרה.
ג. יש להרים כסאות בתום יום הלימודים.
Smart school סמארט-סקול
גם השנה נמשיך להתנהל דרך מערכת Smart school סמארט-סקול.
תפקידה של מערכת זו היא לנהל את נתוני התלמיד, בה ניתן לקבל הודעות, מילה טובה, דיווח שוטף על התלמיד, דיווח על הלמידה בשיעורים השונים.
כל הורה יוכל להצדיק/לדווח על היעדרות בנו מביה”ס דרך הסמארט-סקול.
נוכחות בביה”ס
- כל תלמיד מחוייב להשתתף בכל השיעורים ובכל הפעילויות הבית ספריות.
- תלמיד, שיהיה נוכח בכל שיעורי המקצוע, יוסיף לו המורה בונוס של 5 נקודות לציונו במקצוע בתום המחצית.
- תלמיד, שייעדר מפעילויות בית ספריות בזמן הלימודים, יירשמו לו היעדרויות במקצועות המתקיימים בזמן הפעילות עפ”י המערכת. בשל כך הוא לא יהיה זכאי לקבלת תעודת הצטיינות.
- היעדרות של תלמיד לצורך חופשה/נסיעה – אינה מאושרת. היעדרות זאת תשלול את זכות התלמיד לגשת למבחן ממנו נעדר.
- תלמיד שנעדר מסיבות בריאותיות יודיע למחנך/ת באותו היום בבוקר על ההיעדרות.
- תלמיד שנעדר ממושכות מפאת מחלה, אשפוז, או ניתוח, ידווח למחנך/ת, ויביא אישורים רפואיים.
- חובת התלמיד להביא אישור היעדרות למחנך/ת הכיתה לא יאוחר משבוע אחרי ההיעדרות. אישור מאוחר יותר לא יתקבל. (ע”פ חוזר מנכ”ל)
- תלמיד שנעדר מהלימודים (מכל סיבה שהיא), חייב להשלים את החומר הנלמד ואת ש.ב.
היעדרות מוצדקת (באישור מחנך)
- תלמיד שנעדר ממושכות בשל אבל על קרוב מדרגה ראשונה – שבוע ימים.
- שמחה של קרוב מדרגה ראשונה- יום אחד.
- מחלה, אשפוז/ בדיקה בבי”ח או ניתוח, ידווח למחנך/כת, וימציא אישורים רפואיים.
- היעדרות מעל ארבעה ימים בשל מחלה (בתנאי שיוצג אישור רופא).
- היעדרות בשל זימון ללשכת הגיוס או מבדקים בצבא.
- היעדרות בשל פעילות חברתית בבי”ס ובשל היבחנות בשני מבחני תיאוריה ובשני מבחנים מעשיים בנהיגה בלבד (עפ”י חוזר מנכ”ל).
כניסה לכיתה בזמן
- יש להגיע לכל שיעור בדיוק בזמן או קודם לכן. יש להמתין למורה בכיתה. (לוח צלצולים מפורסם באתר ביה”ס ובסמארט-סקול).
- במקרה שהמורה לא הגיע, יפנה אחד התלמידים למזכירות ביה”ס.
- התלמידים יקדמו את כניסת המורה לכיתה בתחילת כל שיעור בעמידה.
- תלמיד שצבר 7 איחורים ומעלה, יורד ציון ההתנהגות שלו, והוריו יוזמנו לשיחה.
שחרורים מלימודים/מפעילות בי”ס
יציאה מביה”ס במהלך יום הלימודים (משעות 1-4, כולל) תתאפשר רק בליווי אחד ההורים. ההורה ימסור למזכירות ביה”ס אישור על כך.
אחרי שעה חמישית – ישתחרר התלמיד באישור טלפוני מההורים למחנך/ת הכיתה, ועל התלמיד ליידע את המורה המלמד בכיתה.
אכיפת משמעת
התלמיד ינהג בכבוד, וימלא את חובותיו הלימודיות והחברתיות.
תלמיד שמפריע בשיעור, למעשה, מחבל באפשרות המורה להעביר את השיעור כנדרש, ומפריע להצלחת עמיתיו. על כן אנו מתייחסים לכך בחומרה.
א. מספר ההפרעות ישפיע על ציון ההתנהגות, ועלול אף למנוע המשך לימודים בביה”ס.
ב. תלמיד המרבה להפריע, לא יורשה להשתתף בפעילויות בי”ס, לרבות הטיול השנתי והשתתפות במשלחת לחו”ל. התלמיד יקבל על כך מכתב לאחר דיון והחלטה של המועצה הפדגוגית. במקרה זה התלמיד לא יקבל תעודת הצטיינות.
ג. במהלך השיעור אין להתווכח עם המורה בענייני משמעת. תלמיד המסרב להנחיית המורה, יוזמן לבירור בהנהלת ביה”ס, ויושעה מן הלימודים.
ד. על התלמיד להישמע להוראות הצוות החינוכי גם מחוץ לכיתה.
ה. המועצה הפדגוגית רשאית להחליט על הורדת ציון בהתנהגות במקרים של הפרות משמעת חריגות.
מדרג התנהגות בתעודה:
אירועי משמעת בתחום ההתנהגות הם: הפרעה, תלבושת, שימוש בנייד, התבטאות בחוצפה כלפי הסגל המקיף של ביה”ס והעתקה במבחן.
אינו קשוב בשיעור, תלבושת, איחורים,, משמעת, התחצפות, שימוש בנייד, – כאשר כל 5 אירועים יורד ציון בהתנהגות.
שקידה: אי הכנת ש.ב., אי הבאת ציוד.
כל הערה של מילה טובה מורידה הערה אחת של משמעת.
אופן מתן ציון בהתנהגות
ציון | כמות |
ראויה לשבח | 0 אירועי משמעת |
טובה מאוד | עד 2 אירועי משמעת |
טובה | החל מ-3 אירועי משמעת |
בינונית | החל מ -5 אירועי משמעת |
נדרש שיפור | החל מ-10 אירועי משמעת |
- הצטיינות ניתנת לתלמיד עם ממוצע מעל 90 והתנהגות א’.
- הצטיינות יתרה ניתנת לתלמיד עם ממוצע מעל 95 והתנהגות א’.
- יקבלו תעודות גם מצטיינים בתרומה לחברה ולקהילה.
- תעודות הצטיינות יינתנו רק לתלמידים ללא בעיות התנהגות
מדרג שקידה בתעודה:
אירועי משמעת בתחום השקידה הם: שיעורי בית, עבודת כיתה, ציוד לימודי ואי תפקוד בכיתה.
אופן מתן ציון בשקידה
ציון | כמות |
ראוי לשבח | 0 אירועי שקידה |
טובה מאוד | עד 2 אירועי שקידה |
טובה | החל מ-3 אירועי משמעת |
בינונית | החל מ -5 אירועי משמעת |
נדרש שיפור | החל מ-10 אירועי משמעת |
התנהגות במפעל
יש לנו זכות גדולה לאפשר לתלמידינו להיחשף לטכנולוגיות מתקדמות וללימודים ברמה גבוהה מאוד המוצרים בתע”א. במסגרת הלימודים, תלמידי כיתות י”א – י”ב משולבים ביום בשבוע בתחנות עבודה אטרקטיביות. כל תלמיד נהנה מחונך צמוד המכשיר אותו, ומהוה דמות מקצועית המעניקה לו ידע רב וערכים.
- התלמיד נדרש להתנהל בכבוד הראוי ועפ”י כללי הבטיחות.
- בכל בקשה הקשורה לנושא התעסוקה במפעל, יש לפנות לרכז התעסוקה במפעל מטעם ביה”ס.
- אין להתעמת עם החונך או לקבל החלטות ללא אישור מהנהלת ביה”ס.
התנהגות בחדר האוכל
- הכניסה לחדר האוכל מותרת החל משעה 13:15 ובתלבושת בי”ס בלבד.
- יש להמתין בתור ובסבלנות עד לכניסה.
- הישיבה חופשית בהתאם להוראות הממונים בשטח.
- בסיום הארוחה יש להשליך את החמגשיות ופסולת אחרת לפח.
שיקמית
רכישת מזון מותרת רק ב”ביסטופ” שבשטח ביה”ס.
שעות פעילות: 08:15-07:45
10:05-09:50
הסעות תלמידים
- בביה”ס רכז היסעים, התלמידים חייבים להישמע להוראותיו. כמו כן אליו ניתן לפנות
בנושא.
- ההתנהגות בהסעות, דינה כהתנהגות בביה”ס.
יש לשמור על כללי הבטיחות הבאים:
- המתנה על המדרכה בלבד.
- המתנה עד לעצירה המלאה של הרכב בתחנה.
- אין להוציא ראש או ידיים מחלונות הרכב.
- אין לעשן, לירוק או לזרוק חפצים מהרכב.
- אין להעלות להסעה נוסעים שאינם תלמידי ביה”ס.
- חובת נשיאה של תג במשך כל שנת הלימודים.
- הגעה לתחנת ההסעה כ- 10 דקות לפני הזמן הנקוב.
- תלמיד המאחר להסעה, באחריות הוריו להביאו אל ביה”ס.
- תלמיד הנמצא בתחנת ההסעה למעלה מ – 15 דקות, וההסעה לא מגיעה – עליו להתקשר למחנך/לרכז ההיסעים/למזכירות ביה”ס למציאת פתרון.
- גרימת נזק או השחתה באוטובוס דינה כאלימות נגד רכוש ביה”ס. לפיכך התלמיד המשחית יחויב
בתשלום שווה ערך לנזק שגרם.
יא. תלמיד, אשר יפר אחת מההוראות בסעיף ההסעות, ביה”ס יראה זאת כהפרת משמעת חמורה, ויפעל לפי הנוהל הבא:
- מקרה ראשון – הזמנת הורים + תשלום עבור הנזק במידה שבוצע.
- מקרה שני – שלילת זכות התלמיד לנסיעה בהיסעי ביה”ס לפרק זמן שייקבע + תשלום בעבור הנזק.
- מקרה שלישי – שלילת זכות הנסיעה בהיסעי ביה”ס לזמן קצוב ותשלום עבור הנזק.
הערה:
התקופה תיקבע על ידי מחנך הכיתה, רכז השכבה ומנהלת ביה”ס על פי חומרת המעשה.
התלמיד יחויב להגיע לביה”ס ולחזור לביתו באופן עצמאי, וזאת באחריות הוריו.
חדר מורים
אנו מבקשים את תלמידינו לכבד את פרטיות המורים בחדר המורים.
מועצת תלמידים
כל כיתה תבחר נציג כיתתי למועצת תלמידים. מועצת תלמידים מייצגת את ציבור התלמידים, ותפעל בשיתוף עם הנהלת ביה”ס
מבחנים
א. לוח המבחנים יפורסם בתחילת השנה. ייתכנו שינויים.
ב. בשבוע מותר קיומם של עד שלושה מבחנים. למעט תלמיד שנבחן במבחנים חוזרים – ייתכנו עבורו יותר מ- 3 מבחנים בשבוע.
ג. המורה יחזיר את המבחנים לתלמידים בתוך שבועיים מיום המבחן, לא כולל רבי מלל – שלושה שבועות.
ד. לתלמיד הזכות לערער בכתב בפני המורה על ציון המבחן תוך שבוע מיום קבלת המבחן בערעור כתוב ומנומק. אם הערעור לא מתקבל, זכותו לערעור נוסף (גם כן בכתב) – בפני רכז המקצוע. ערעור אחרי שבוע ימים מקבלת המבחן לא יתקבל.
ו. החומר למבחן יימסר לתלמידים לא יאוחר משבוע ימים לפני המבחן.
ז. בוחן הוא חלק ממטלות הלמידה. לכן עשוי להינתן גם ללא הודעה, או תיאום מראש. משכו – עד רבע שעה, והיקפו – החומר שנלמד ב2-3 השיעורים האחרונים (ע”פ חוזר מנכ”ל).
ח. יש לשמור על טוהר הבחינות. במקרה של העתקה, ייפסלו העבודה/מבחן/בוחן. טלפון שיימצא בידי התלמיד בעת
הבחינה – יוביל מיד לפסילת הבחינה.
ט. לא תינתן הזכות למועד ב’ לתלמיד שבחר להעתיק. כמו כן ציון ההתנהגות יופחת.
יועצת
בביה”ס יועצות הנותנות מענה ייעוצי עבור תלמידי, הורי ומורי ביה”ס. לכל שכבה יש יועצת משלה, אליה ניתן לפנות באופן ישיר.
עליה לרר – יועצת שכבת ט’, מסלול מכונות ומסלול מל”ט
אסתר מדר – יועצת שכבת חשמל ומסלול עיבוד שבבי
מאבחנת דידקטית
רקע: בביה”ס מאבחנת דידקטית. האבחון הדידקטי עוסק במיפוי כישוריו וקשייו של התלמיד בלמידה תוך אפיון ומיפוי מיומנויות הלמידה הבסיסיות. מיומנויות אלה כוללות: קריאה, כתיבה, הבעה בכתב ובע”פ והתנהגותו של התלמיד בתחומי הלמידה. בנוסף האבחון עוסק בזיהוי אסטרטגיות הלמידה של התלמיד וביעילותן.
מטרת האבחון היא הערכת תפקודי למידה ובדיקת יכולת השתנות בעקבות התערבות (תיווך), וכפועל יוצא ניתנות המלצות לדרכי למידה והתאמת דרכי הבחנות במידת הצורך.
נהלי הפנייה לאבחון:
- למאבחנת יכולים לפנות דרך היועצות בלבד.
- חשוב לזכור – הפניה אינה מבטיחה אבחון.
- כל בקשה תישקל לגופה בשיתוף צוות בית הספר, שנמצא בקשר עם התלמיד, וייכללו בה קריטריונים של
היסטוריה לימודית, התנהגות מוטיבציה ללמידה, שיתוף פעולה, ביקור סדיר ועוד.
- במידה שיוחלט על אבחון, יוזמנו ההורים לשיחה וחתימה על ויתור סודיות. בלי מפגש זה וחתימה לא ניתן
יהיה לאבחן את התלמיד. בסיום תהליך האבחון, יוזמנו ההורים לשיחת משוב.
- מועד האבחון יימסר לתלמיד ולמחנך. תלמיד שנקבע לו תאריך, ולא יתייצב לאבחון שנקבע, יאבד את
זכותו לכך., אלא אם כן תינתן הודעה מנומקת מראש על כך שאין באפשרותו להגיע במועד שנקבע.
פסיכולוגית
בביה”ס פסיכולוגית הנותנת מענה פסיכולוגי לתלמידי ביה”ס. ניתן לפנות אליה רק באמצעות יועצות ביה”ס.
בהצלחה
צוות ביה”ס
אנו ההורים ________________ ת.ז. _________________ והתלמיד/ה_______________
כיתה:__________
קראנו את התקנון הבית ספרי, ומתחייבים לכבדו ולשתף פעולה עם הצוות החינוכי, לטובת אקלים בית ספרי בטוח.
חתימת ההורים: _________________________________
חתימת התלמיד/ה:________________________________
אנו ההורים ________________ ת.ז. _________________ והתלמיד/ה_______________
כיתה:__________
קראנו את התקנון הבית ספרי, ומתחייבים לכבדו ולשתף פעולה עם הצוות החינוכי, לטובת אקלים בית ספרי בטוח.
חתימת ההורים: _________________________________
חתימת התלמיד/ה:________________________________